måndag 27 augusti 2012

Lyckade tantkakor.......


Jag älskar verkligen småkakor! Häromdagen fick jag för mig att baka lite. Jag gjorde en variant av min farmor goda kringlor men mina blev någon typ av hästskor och med lite annan kryddning........ Så här gjorde jag.

Tantkakor by Cila

Till mördegen (recept taget ur Sju sorters kakor)
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
200 g smör (måste vara smör, ej margarin!!)

Till toppingen (dessa mått är väldigt ungerfärliga, är det för lite blanda mer....)
ca 2 msk strösocker
ca 2 msk farinsocker
ca 2 msk pärlsocker
1 krm kanel
1 ägg


Arbeta ihop alla ingredienser till mördegen till en deg, för hand eller i matberedare. Rulla långa smala längder ca 1 cm tjocka. Skär i lagom längder, böj till hästskor och platta till något. Blanda alla torra ingredienser till toppingen i en skål. Pensla de hästskoformade kakorna med uppvispat ägg.  Lägg ner dem en och en med den penslade sidan nedåt i skålen med topping och tryck lite lätt så toppingen fäster ordentligt. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper och grädda ca 10-12 min på 175 grader.
 Ät och njut tillsammans med en god kopp kaffe : )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar