torsdag 4 december 2014

Lättstickad tröja av restgarner....................

 
En poncho utav restgarner är en perfekt julklapp. Dessutom är den så enkel att du utan problem hinner klart innan det är dags att slå in den.....ja, jag har missat att klippa av en tråd....;-)
 
 
Jag valde garner av olika slag och stickade med stickor 10. Jag har stickat rätstickning på de flesta ränder men på de mörkgrå och ljusblå partierna har jag stickat slätstickning. Jag lade upp 80 maskor och stickade två likadana rektanglar (fram-och bakstycke). Hur stora rektanglarna ska vara beror på hur lång ponchon ska bli. För kragen lade jag upp 60 maskor och stickade så stor rektangel som jag ville att kragen skulle bli hög. Fram- och bakstycke sys sedan ihop över axlarna men öppning lämnas för kragen. Hur stor öppning beror lite på hur stor omkrets kragen har. Kragen sys ihop i kortändarna och sys sedan fast i den öppningen på de ihopsydda fram-och bakstycket. Klar!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar